
במהלך לימודי קורס "הערכת טכנולוגיות ידע" נתבקשנו לחקור תופעה מעניינת , המאפיינת מספר לא מבוטל של מחקרים בנושא תקשוב ולמידה מקוונת.
התופעה נקראת, "תופעת אין הבדל משמעותי". אשר מוצאים את הביטוי שלה במחקרים רבים ( לא רק מחקרים בתחום התקשוב). תופעה זו נחקרה לראשונה ע"י חוקר בשם תומאס ראסל, וכללה יותר מ 400 מחקרים שנאספו החל משנת 1928 עד היום.
המחקר אותו בחרתי לנתח ביחד עם חברות הקבוצה שלי , נקרא :
An Analysis of the Use of Virtual Delivery of Undergraduate Lectures
המחקר מתייחס לשלושה אספקטי מחקר עיקריים, שמהווים גם את שאלות המחקר, שהם:
- השפעת הלמידה הווירטואלית על תוצאות הלמידה, בהשוואה ללמידה מסורתית.
- השפעת הניסיון הטכני של לומדים על ביצועיהם בבחינות.
- השפעת אופני השימוש של הסטודנטים במערכת על הישיגיהם במבחנים.
בסוף הקורס שנמשך כ- 150 יום , הסטודנטים עברו מבחן מודפס בן שלוש שעות, אשר בדק הן את הבנתם את הנושא, והן מה שזכרו מהתכנים שנלמדו.
מתוצאות המחקר עלו הממצאים הבאים: * אין הבדל משמעותי בין הישגי הסטודנטים אשר למדו בשיטה הווירטואלית , לבין אלה שלמדו בשיטה המסורתית. * אין השפעה לניסיון הטכני על הישגי הסטודנטים. * אין השפעה של אופן השימוש או תדירות השימוש במערכת על ההישגים בקורס.!
אחת הביקורות שלנו על ממצאי מחקר זה, היא אמינותו של כלי ההערכה (המבחן) ותקיפותו בהקשר זה!
ביקורת שניה היא שהשיטה שאומצה אינה נותנת מענה לשונות בין הסטודנטים, אינה מאפשרת סגנונות למידה אחרים , ומקבעת סוג מסוים של טכנולוגיה, אשר יש סיכוי שמציאת טכנולוגיה חילופית אלטרנטיבית , תוכל להביא לתוצאות שונות.
וכמובן, שלא היתה התייחסות לעמדותיהם ורגשותיהם של הסטודנטים אודות השיטה הנבחרת.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה