יום שני, 17 בספטמבר 2012

למידה דרך משחקים




רובנו דוגלים בגיוון שיטות ודרכי הלימוד, רק אחדים מאיתנו משלבים משחקים בלמידה, והרבה פחות משוכנעים  ביעילות של הלמידה דרך משחק.
נושא המשחק אינו יליד תקופתנו, ב"ספר החוקים" מביע אפלטון את דעתו המיוחדת על תפקידו של המשחק בחיים: "מהי הדרך הטובה לחיות? את החיים צריך לחיות במשחק, לשחק משחקים מסוימים, להקריב קורבנות מסוימים, לשיר ולרקוד, וכך להיות מסוגלים לזכות בחסדי שמים. המשחק הוא שעשוע אך אינו מהווה היפוכה של הרצינות, שום שהפרט המשחק פועל ברצינות ובכובד ראש, לעיתים עד כדי מסירות ודבקות ".
משקלו של המשחק המשתלב כתוספת לדרכי למידה אחרים, הוכיח את יעילותו במקרים שונים. התלמיד דרך המשחק נחשף לדילמה או לבעיה המעוררת אצלו מוטיבציה לפתרונה. השילוב הוויזואלי מאתגר את הלומד עוד יותר. התוצרים הסופיים מעודדים את המשך הלמידה לשלבים הבאים.
רפאלי ושגב (2011) מציינים שבני אדם לומדים כמעט כל מה שחשוב באמצעות משחק: ללכת ולדבר, להסתדר עם האחר, להתנהל עם שותפים ונגד יריבים ועוד.
בעיניי, לא קל למצוא דרך למידה שתוכל להקיף מספר כה רב של מימדים מאתגרים וגורמי הצלחה. חווית הלמידה דרך המשחק ,הינה קלף המבטיח העמקה והבנה , במיוחד והלומד מעורב מעורבות מלאה בתהליך, מתמודד עם בעיות ומתכנן צעדים, ואפילו מבין את המציאות בצורה טובה יותר.
הלוואי ודרך למידה זאת תאומץ בקרב מוסדות רבים, במיוחד שאנו בשיאו של עידן הרווי באמצעי מדיה אשר מושכים את הלומד ומעסיקים אותו בחיים היומיומיים. אז אולי הגיע הזמן שהלמידה שלהם גם תהיה מרובת אמצעים מאתגרים בדומה לחייהם האמיתיים!

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה