
מקבלי החלטות במערכת החינוך הישראלית, לא חוסכים מאמץ בחיפוש אחר סוג הרפורמה, שיבטיח העלאת מעמדה של מערכת החינוך הישראלית ביחס למדינות המערב.
ניסיונות אלו לא הוכיחו תועלת עד כה, המערכת עדיין "צולעת", אחוז הנושרים מבתי ספר לא קטן, מבחני הערכה הבודקים את התלמידים כאילו הם "תלמיד אחד", עדיין קיימות ונחשבות לאבן מכשול בדרכי רבים.
מחנכים בעולם תוהים ,איך מדינה כמו פינלנד יכלה בזמן כה קצר יחסית, לרוממם את המערך החינוכי שלה לגבהים מסחררים.
מתוך עיון מהיר במחקר לקחים מפינלנד :Pasi Sahlberg. "Lessons from Finland"d, שהטיל זרקור על הגורמים להצלחה הפינית. מתברר שהסוד דווקא לפי המחבר, במורים עצמם. הרי בפינלנד, מתקבלים להוראה רק מורים מומחים ומצטיינים. ההוראה נתפסת כמקצוע נערץ , אשר מעטים "זוכים" לעסוק בה. מתוך 20.000 מועמד ללימודי הוראה , נבחרים רק 5000 בכל שנה. בהשוואה למצב בישראל, אשר תנאי הקבלה, והדרישות מפרחי ההוראה נחשבות כבעלות הסף הכי נמוך בהשוואה לשאר מסלולי הלימוד האקדמי(רפואה, משפטים,וכו'ׂ) . ואפילו במקרים רבים, מתקבלים מורים למערכת החינוך, למרות שאין בידם כל תעודה פורמלית לעיסוק בהוראה. (אין לשכוח שבפינלנד מורה מתחיל חייב להחזיק בידו תואר שני לפחות!!, ולגננות , אפשר להתפשר על תואר ראשון!).
גורם שני להצלחת המערכת הפינית, הוא שאין בה מערכות דיווח בירוקרטיות, דבר שלא גורם למורים להרגיש מאוימים, ושיש עליהם פיקוח יתר.מורים בישראל יוכלו להבין משפט זה מאד טוב, במיוחד בעקבות הרפורמה החדשה שהגבירה את חובת הדיווח הבירוקרטי.
למורים בפינלנד יש אוטונומיה ואחריות לגבי תוכנית הלימודים והערכת התלמידים.והכי מעניין במערכת הפינית, שאין בה מבחני הערכת התלמיד. אחד ההסברים של פינלנד בעניין זה, שהמטרה היא לעודד למידה אישית ויצירתיות. לכן ההתקדמות האישית של התלמיד ,נשפטת לפי הישגיו האישיים והתקדמותו "בהשוואה לעצמו". וגם בעניין זה, שווה להיזכר במצב בארץ, ובמבחנים "הקולקטיביים" שאינם מבחינים בהבדלים האינדיבידואלים, ומתעלמים מהקצב האישי ומהשונות שבין הלומדים.
ארצה לסכם רשומה זאת, בהדגשת נחיצותה של "מהפכה" מהותית במערכת החינוך בישראל. מערכת החינוך בארץ זקוקה לשינוי "מהשורש". צריך להחמיר בתנאי קבלה ללימודי הוראה, להדגיש את חשיבותם של הדרכות מובנות ושיטתיות.
לתת למורה אוטונומיה בהערכה , ולהחזיר למקצוע ההוראה את הכבוד הראוי לו, בכדי שיהפוך להיות קריירה בעלת ערך .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה